Det handler om å formidle....

Godøy Kystmuseums Loshistorie, fiskeri og krigshistorie, arkeologiske historie med vekt på romersk jernalder, basert på funn fra de fire store gravhaugene i kommunen. Steinalder og bronsealder blir formidlet med en koffert full av stein og bronse gjenstander.








Vigra

Tirsdag var jeg på Vigra barneskole og underviste i steinalder. 20 4. klassinger fikk se hva jeg hadde i Steinalder kofferten...flintknøler, flintredskap som øks, pil og spydspiss. Og vi tenkte oss at vi jaktet en hjort, hva kan vi bruke den til, om vi nå lever for ca 8 000 år siden spør jeg..klær, mat, telt, og vi kan lage redskap av gevirene roper elevene. Ja, hva da spør jeg..
jo sånne blodårer nei nei sener mener jeg, ja og mer da? Geviret kan vi lage redskap av, jaa og da fikk de se, harpuner, fiskekrok, kam og nåler. Og plutselig kom 12 lærere fra Spania, Italia, Tyskland Englsnad mm, og jeg må da formidle meg till de med hele meg. Og spesielt når nrk M&R følger efter. Så da tar jeg frem en av jentene og kler henne m ismannen Øtzi sine klær, bue, kogger og redskap. Og der plutselig kom det en mikrofon helt opp i ansiktet mitt...ut i fra intet, med en antenne og en kvinne hengende bak. Altså nrk radio på direkten og spør om jernalder og vi holder på med steinalder.... hjeeeeelp! Men hun rodde oss fort inn og gøy ble det...og det håper jeg barna syntes også:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar